Pagina's

woensdag 22 oktober 2014

Column Hoe [a]sociaal zijn Woningcorporaties?

Woningcorporaties zorgen ervoor dat veel mensen in Nederland goed en betaalbaar kunnen wonen en hebben een zorgplicht, zeker als het om leefbaarheid gaat. Corporaties staan voor goede woningen in een fijne leefomgeving. Maar wat verstaan wij onder leefbaarheid? Maar wat zijn eigenlijk de kerntaken van de woningcorporaties? In het artikel Leefbaarheid in de buurt en de rol van Woningcorporaties beweert Minister Blok dat leefbaarheid geen kerntaak is van woningcorporaties.Huurders hebben uiteraard ook een zorgplicht. Je huurhuis onderhouden, geen overlast veroorzaken en zo zijn er uiteraard nog meer zaken te benoemen. Deze voorwaarden zijn meestal terug te vinden in het huurcontract.
Vanavond kwam er een tweet voorbij over een huurder van Woningcorporatie Vestia, U weet wel. Vestia, van die grootste fraude- en oplichtingscasus, die een brief had gekregen naar aanleiding van haar uitlatingen op Twitter. Zij had via een tweet haar ongenoegen geuit omdat Vestia burenoverlast schijnbaar niet aanpakt. Vestia reageerde op Twitter met het volgende citaat: @Vestia_nI: "Wij hanteren een strikt agressiebeleid. In schuttingtaal klagen over ons op Twitter betekent in principe uithuiszetting. #Vestia". Waarop een voorzitter van een Huurdersbond via een tweet hen het volgende antwoordde: "Op grond waarvan zal een rechter dat verzoek [huisuitzetting] moeten honoreren? En niet-huurders Vestia mogen dat wel?" Over agressie gesproken, in de uitnodiging voor het gesprek hebben ze het ook niet over klessebessen en theedrinken met een koekje erbij.

Ook ik woon in een sociale huurwoning en heb verscheidene malen op kantoor van de woningcorporatie moeten verschijnen. Een 'hoge bomen vangen veel wind' gevalletje. Ik heb geklaagd over mijn bovenburen betreffende geluidsoverlast. Hebben ze niets aan gedaan. Ik moest maar Buurtbemiddeling bellen. Ook de politie deed hier niets aan. Er is een vochtprobleem in mijn appartement al vanaf 2010, nog steeds niet opgelost. Hierdoor is er schimmel ontstaan en een hele kolonie zilvervisjes. Heb een keer getweet naar Ymere en kreeg een tip om de Geschillencommissie van Ymere in te schakelen maar is helaas geen onafhankelijke instantie. Nou dat heeft dus ook niets opgelost. Huurcommissie ingeschakeld, deze kwamen in een 'droge' periode dus minder vocht gemeten. En toen ik in 2011 mijn eigen gang werd ingeslagen door een bewoner van de flat hebben ze geen stappen ondernomen. Alsof het mijn eigen schuld zou zijn geweest. Ik had de bewoner aangesproken omdat hij zijn scooter continue in de centrale hal vlakbij mijn voordeur plaatste. Hier had ik de Woningcorporatie al over ingelicht maar zij hebben niet adequaat gereageerd en zaken niet goed aangepakt.


Veel huurders gaan in ernstige financiële problemen komen als gevolg van de verhuurdersheffing. Daarvoor waarschuwt Woonbond, belangenvereniging voor huurders. De vereniging voorspelt dat huurders uiteindelijk opdraaien voor de verhuurdersheffing. Het effect was in 2013 al merkbaar. Nu in, 2014, gaat dit gewoon door. Dit alles zou zijn om scheefwonen tegen te gaan.Twee derde sociale huurders is bezorgd over de huurverhoging volgens het Onderzoek  Inkomensafhankelijke huurverhoging  door het  EenVandaag Opiniepanel.

Overigens kosten huisuitzettingen zelf ook veel geld. Een corporatie heeft naar schatting € 5000,- tot € 10.000,- kosten aan een uitzetting. Huisuitzettingen kosten de volkshuisvestelijke sector jaarlijks 200 miljoen euro. Er zijn corporaties die zijn huurders geen extra huurverhogingen opleggen gebaseerd op hun inkomen zoals Woonpartners.
Volgens mij is dit gezien bovenstaande een win-win situatie. Een zeer sociale manier om met huurders om te gaan en past dit ook meer in het sociale woningbouw  plaatje. Uiteindelijk hebben de corporaties een zorgplicht. Voorkom huisuitzettingen middels deze tool van Eropaf  en zorg dat in deze problematische tijden dat mensen niet in de problemen komen.

Al met al kan ik vaststellen dat het met het bevorderen van de leefbaarheid door Woningcorporaties slecht gesteld is. En dan het dreigen met huisuitzetting, schandalig gewoon. Wel heb ik nog een handige tip over hoe woonoverlast effectiever te stoppen is voor Vestia en andere corporaties.


Margareth Weijers
Hoofdredacteur vl-nieuws.nl

http://tips-tricks-tools.blogspot.nl/

2 opmerkingen:

  1. Volgens mij heeft iedere woningvereniging de zorgplicht over een gewenst huurgenot bij alle betrokken bewoners/partijen. Bovendien is zij als eigenaar/verhuurder verplicht om datgene te doen wat nodig is om het huurgenot te optimaliseren voor alle partijen. In het uiterste geval een huisuitzetting van een "rotte" appel in spe. De tussenkomst van een (rijdende) rechter in een procedure is hierdoor niet ondenkbaar.
    Altijd interessant de uitspraken van de rijdende rechter in deze problematieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie! Natuurlijk heeft de Corporatie een zorgplicht wat betreft woongenot! Teveel werk voor ze en zijn niet geïnteresseerd wat de huurders meemaken. Inmiddels heeft die dame [twitterprobleem] een nieuw huis aangeboden gekregen van Vestia. Las ik net in een tweet. In plaats van het probleem oplossen van de geluidsoverlast. Omdenken heet dit geloof ik...

    BeantwoordenVerwijderen